Veelgestelde vragen

Buitenzijde woning
Worden bestaande zonneschermen teruggeplaatst?
Ja, alle zonneschermen die nu aan de gevels hangen plaatsen wij terug. Door het isolatiemateriaal moet dit met speciale ankerpunten bevestigd worden aan de nieuwe gevels.
Wat gebeurt er met de buitenkraantjes aan de gevel?
De buitenkraantjes die er nu hangen plaatsen wij terug. Heeft u nu geen buitenkraantje, maar wilt u er wel een? Dan kunt u dit verzoek sturen naar melodie@beterinwonen.nl . Wij nemen met u contact op als de kosten hiervoor bekend zijn.
Kan ik mijn waslijn bevestigen aan de nieuwe gevel?
Nee, de waslijnen mogen niet bevestigd worden aan de nieuwe gevel. Wel kunt u een lijn spannen tussen de berging en het scheidingsmuurtje in uw tuin, zodat de was alsnog buiten kan drogen.
Wat gebeurt er met de muurtjes in de achtertuinen?
De muurtjes blijven bestaan. Voegwerk wordt vervangen. Er worden hier geen steenstrips op aangebracht.
Wat gebeurt er met de bergingen?
De noodzakelijke herstelwerkzaamheden voor de bergingen worden opgeknapt. Het metselwerk wordt nagelopen en schoongemaakt.
Wordt de deur van de berging ook vervangen?
Nee, de deur van de berging wordt niet vervangen.
Gaat de schoorsteen verdwijnen op het dak?
Ja, de schoorsteen halen we weg want die heeft geen functie meer.

Binnenzijde woning
Kan de afzuigkap gebruikt worden in combinatie met de mechanische ventilatie?
Ja, deze blijft op hetzelfde kanaal aangesloten. Bij blok 15 komt er nog iemand langs ter inspectie.
Kan de mechanische ventilatie aan of uit gezet worden?
De mechanische ventilatie wordt op de lichtpunten in de badkamer, de keuken en het toilet aangesloten en kunnen niet uitgezet worden (behalve door de stroom eraf te halen). Om goed te werken staat de ventilatie continu (automatisch) op de laagste stand.
Geeft de mechanische ventilatie geluidsoverlast?
Nee, het ventilatiesysteem hoort u niet. Sceptici uit eerdere projecten zijn positief verrast.
Wordt het badkamerraam dichtgezet?
Ja, om de mechanische ventilatie goed zijn werk te laten doen wordt het badkamerraam dichtgezet (zie pagina 28 in de BewonersMap). De afbeelding van de kozijnindeling op pagina 22 in de BewonersMap is daarmee onjuist. Hiernaast ziet u de juiste afbeelding. De blauwe stippellijntjes geven de openslaande delen aan, deze vindt u dus niet terug op het badkamerraam.
Waarom doen wij dit? Omdat met een open badkamerraam de frisse lucht van buiten wordt afgezogen in plaats van de vochtige lucht in de badkamer.
Worden de binnendeuren ingekort?
Voor een goede luchtcirculatie in de woning moet de vuile lucht uit de slaapkamers, onder de binnendeuren door, via de badkamer worden afgezogen. Het kan zijn dat een enkele deur hiervoor moet worden ingekort. De uitvoerder bespreekt dit met u als dit nodig is in uw woning.
Hoelang moet er anderhalve meter vrij zijn in de woning tijdens de werkzaamheden?
We hebben in de woning ongeveer 2 dagen ruimte nodig bij alle kozijnen. Op de eerste dag verwijderen wij de kozijnen én plaatsen wij nieuwe kozijnen aan een kant van de woning. De volgende dag doen wij dit aan de andere kant van de woning. Aan de buitenzijde hebben wij ongeveer 9 weken ruimte nodig voor de steigers.
Kan mijn raambekleding blijven hangen?
Raambekleding kan blijven hangen als deze aan het plafond of aan de buitenste (binnenzijde dorpel) rand van het houten kozijn hangt. Er mag niet in de nieuwe kunststof kozijnen geboord worden.
Wat wordt er gedaan met houtrot in de kozijnen?
We herstellen de houten kozijnen indien nodig, voordat de kunststof kozijnen geplaatst worden.
Hoeveel horren kan ik bestellen?
Op het Betaalde Opties Formulier staat dat u 4 horren kunt bestellen, dit is onjuist. U kunt zelf aangeven hoeveel horren u wilt. Wilt u op basis hiervan uw keuze aanpassen? Stuur dan een e-mail naar melodie@beterinwonen.nl met uw adres en het gewenste aantal horren.
Is het mogelijk om later horren na te bestellen bij de leverancier?
Het liefste weten wij van alle bewoners voor de start van de werkzaamheden welke Betaalde Opties besteld moeten worden. Indien toch blijkt dat er behoefte is aan het nabestellen van horren, dan vragen wij onze leverancier om particuliere bestellingen aan te nemen voor dit project.
Blijft mijn dakkapel dezelfde maat?
Ja, de binnenmaat van de dakkapel blijft nagenoeg hetzelfde, van buiten wordt deze door de isolatie iets groter.
Er komt geen glas terug in mijn voordeur, kan ik dan nog wel zien wie er voor de deur staat?
Ja, er blijft een strook glas naast de deur waardoor u naar buiten kunt kijken.
Hoe wordt er omgegaan met eventuele schade door de werkzaamheden?
Schade lossen wij altijd op. Is er schade door de werkzaamheden ontstaan? Maak foto’s en stuur deze aan ons door. Wel vragen wij u om ter voorbereiding kostbaarheden te verplaatsen, zodat de kans op schade minimaal wordt gemaakt. Meldt schade altijd direct bij de uitvoerder.
Niet alle bewoners hebben een nieuwe verwarmingsketel, wanneer wordt dit geplaatst?
Enkele bewoners hebben nog geen nieuwe verwarmingsketel. Installatiebedrijf Feenstra neemt contact op met deze bewoners om een afspraak te maken voor het plaatsen van een nieuwe ketel. 
Wanneer starten de werkzaamheden?
In NieuwsBrief 3 hebben wij een voorlopige planning afgegeven. Zie hieronder. Alle bewoners worden tijdig geïnformeerd als van de planning afgeweken moet worden.